Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostepności
Deklaracja dostepności
Reset
Reset

System motywacyjny w Grupie Świetlików

SYSTEM MOTYWACYJNY – GRUPA IVB ŚWIETLIKI

2023/2024

 


Źródłem osiągnięć dobrych zachowań jest wewnętrzna motywacja dziecka. Aby ją ukształtować u dziecka w wieku przedszkolnym przydatna jest konstruktywna rozmowa, krytyka, pochwała i nagroda, by dziecko miało poczucie swojej wartości. Każda nagroda, pochwała głęboko zapada w pamięci, kojarzy się z przyjemnością, tworzy miłe doznania, które dziecko na pewno zechce powtórzyć.

Ważne jest, by dzieci wiedziały, że pozytywne zachowania będą nagradzane.

„Kodeks  przedszkolaka”  ustalony wspólnie z dziećmi, ma wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad oraz musi być konsekwentnie egzekwowany.

Odpowiednia stymulacja działań i zachowań dzieci pozwoli na docenienie ich najdrobniejszych dokonań, dziecko poczuje, że jest ważne i poczuje się docenione. 

 

Nagradzamy za:

  • Stosowanie się do ustalonych zasad i umów
  • Bardzo dobre wypełnianie przyjętych obowiązków.
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę, zadanie (uwzględniając możliwości dziecka).
  • Bezinteresowną pomoc innym.
  • Angażowanie się w prace na rzecz grupy i przedszkola.

 Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady:

  • Pochwała indywidualna.
  • Pochwała wobec grupy, nagrodzenie oklaskami.
  • Pochwała przed rodzicami.
  • Wyznaczanie dziecka do prowadzenia wybranej zabawy.
  • Przydzielenie ważnego zadania do wykonania, wybór na „ważną osobę”
  • Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania.
  • Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy, czytanej książki itp.
  • Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy naklejki, pieczątki.

 Ustalając pozytywne wzorce postępowania należy również pamiętać o ustaleniu konsekwencji za brak podporządkowania się ustalonym zasadom. 

 Zachowania, których nie pochwalamy:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych wspólnie norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
  • Agresja słowna, fizyczna
  • Niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych dzieci.
  • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

Środki zaradcze w sytuacji niedostosowania się do obowiązujących zasad:

  • Upomnienie słowne  indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).
  • Upomnienie słowne  wobec grupy.
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu.
  • Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka.
  • Czasowe odsunięcie od zabawy (w atmosferze spokoju i rzetelnej informacji, dotyczącej czynu, nieuderzające w charakter dziecka) – „krzesełko przemyśleń”.
  • Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku lub samotny pobyt w kąciku wyciszenia, jeśli dziecko będzie odczuwało taką potrzebę.
  • Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).
  • Rozmowy o podstawowych emocjach oraz próby radzenia sobie z ich przeżywaniem.
  • Wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
  • Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji w zależności od potrzeb dziecka i jego preferencji.

.

 

 

 

 

.

Data dodania: 2023-10-03 21:10:41
Data edycji: 2023-10-19 16:21:46
Ilość wyświetleń: 94
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej