Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostepności
Deklaracja dostepności
Reset
Reset

ZASADY WSPÓLNEJ ZABAWY I SYSTEM MOTYWOWANIA W GRUPIE IVa ŻUKI

ZASADY WSPÓLNEJ ZABAWY I SYSTEM MOTYWOWANIA

W GRUPIE IVa -  ŻUKI

Dziecko chce być dobre.

Jeśli nie umie- naucz.

Jeśli nie wie- wytłumacz.

Jeśli nie może- pomóż.

Janusz Korczak

Wewnętrzna motywacja jest bardzo ważnym elementem w wychowywaniu dziecka. Proces ten wymaga więcej czasu niż edukacja w przedszkolu. Kierując się dobrem dziecka należy motywować je następującymi sposobami:

  • traktowanie dziecka, jako partnera w trakcie rozmowy,
  • przydzielanie dziecku obowiązków,
  • pochwała dziecka za udzielenie pomocy,
  • budowanie u dziecka pozytywnego obrazu samego siebie,
  • czytelny system nagradzania i wyciągania konsekwencji – w miarę możliwości spójny w domu i przedszkolu (szczególnie w przypadku dzieci wymagających dodatkowych działań wychowawczych); przyznawanie niematerialnych nagród; dawanie i odbieranie przywilejów, jako sposób wpływania na postawę dziecka,
  • ustalanie zasad oraz przestrzeganie ich.

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks  przedszkolaka” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również  konsekwentnie egzekwować go.
Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.
Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.
Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

Nagradzamy za:

Formy nagradzania

Konsekwencje stosujemy za:

Formy konsekwencji:

•Stosowanie ustalonych zasad i umów.
•Wysiłek włożony w wykonaną pracę.
•Wywiązanie się z podjętych obowiązków.
•Bezinteresowną pomoc innym.
•Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.

•Pochwała indywidualna.
•Pochwała wobec grupy.
•Pochwała przed rodzicami.

•Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.
•Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
•Zachowania agresywne.
•Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności.
•Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.

•Upomnienie słowne  indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).
•Upomnienie słowne  wobec grupy.
•Poinformowanie rodziców o przewinieniu- notatka w zeszycie uwag bądź kontakt mailowy.
•Czasowe odsunięcie od zabawy.
•Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku bądź zaproponowanie skorzystania z kącika wyciszenia.
•Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).
•Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.

 

Każdy z nas ma prawo do emocji do wyrażania swoich uczuć i potrzeb. Nie zawsze możemy je zrozumieć, dlatego szukamy, sprawdzamy i błądzimy. Często zmierzamy w złym kierunku, zbaczamy na złą ścieżkę, lecz warto pamiętać, że błędy są po to, aby je popełniać, ponieważ to one kształtują nasze osobowości. Z każdej złej drogi, ścieżki jest wyjście. Każda porażka uczy nas czegoś dobrego. To my będziemy pomagać dzieciom zmierzać w tym dobrym kierunku.

Wychowawczynie

 

Data dodania: 2023-10-03 21:55:23
Ilość wyświetleń: 104
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej