Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostepności
Deklaracja dostepności
Resetowanie ustawień
Reset

Wyniki ankiety dotyczącej korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci

Wyniki badania ankietowego dotyczącego korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci z Przedszkola Nr 29 w Gdyni

W  anonimowym badaniu ankietowym skierowanym do rodziców, dotyczącym korzystania  z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci w wieku przedszkolnym, wzięło udział 40 rodziców, co stanowi 32% rodziców uprawnionych do udziału w ankiecie. Najwięcej udzielonych odpowiedzi dotyczyło dzieci w wieku 5-6 lat – 57%, natomiast 3-4 latków – 42,5%.

Zebrane informacje na ten temat, pozwoliły nam zaplanować w placówce odpowiednie działania profilaktyczne. Chcemy uczyć dzieci odpowiedniego korzystania z nowych technologii oraz tworzyć materiały na temat bezpieczeństwa w sieci, które będą dostępne dla dzieci oraz Państwa, rodziców.

Z badania ankietowego wynika, że zdecydowana większość rodziców biorących udział w ankiecie deklaruje posiadanie w swoim domu  telewizora– 97,5% , telefonu komórkowego – 92,5%, laptopa – 85%, tabletu – 50%, konsoli do gier – 47,5%.

Zdecydowana większość rodziców pozwala oglądać dzieciom telewizję – 97,5%, korzystać z telefonu komórkowego – 52,5%, konsoli do gier – 27,5%, tabletu – 22,5%, laptopa 12,5 %.  Rozkład wartości zdecydowanie się zmienia, jeśli weźmiemy pod uwagę przeznaczenie sprzętu, zakupionego z myślą o dziecku.  20% rodziców zakupiło – telefon komórkowy/smartfon, 12,5%- tablet, 7,5% - telewizor, 7,5% - konsolę to gier.

Wyniki ankiety pokazują, że 77,5% dzieci zawsze pyta o pozwolenie, kiedy chce skorzystać  z urządzeń elektronicznych, 22,5% dzieci uzależnia pytanie o pozwolenie z kontekstem sytuacyjnym lub porą dnia.

Miejscem, w którym dzieci najczęściej sięgają po urządzenia multimedialne jest ich własny dom rodzinny – 95%, dom dziadków, rodziny lub znajomych – 42,5%, podczas jazdy samochodem – 30%, w miejscach publicznych – 5% w komunikacji miejskiej – 2,5%.

Przedszkolaki z w znacznej mierze sięgają po elektronikę codziennie – 52,5%, kilka razy  w tygodniu – 37,5%. Jedynie 10 % dzieci otrzymuje dostęp do urządzeń multimedialnych raz  w tygodniu.

Świadomość rodziców w stosowaniu programów kontroli rodzicielskiej na urządzeniach elektronicznych udostępnianych dziecku jest bardzo wysoka, 72,5% rodziców stosuje tą formę ochrony, 22, 5% - nie stosuje, 4,5% - nie sprawdza czy posiada ochronę rodzicielską na swoich sprzętach multimedialnych.

Podczas użytkowania urządzeń elektronicznych zdecydowana większość rodziców towarzyszy zawsze lub prawie zawsze swoim dzieciom – 95% ankietowanych.

Dostęp do Internetu podczas korzystania ze sprzętów ma 50% dzieci. Wyniki pokazują, że 82% rodziców zawsze lub prawie zawsze towarzyszy dzieciom podczas korzystania z sieci.

Podczas rozmów i zabaw ponad 60% dzieci porusza tematy lub treści zaczerpnięte z aktywności związanej z urządzeniami elektronicznymi.

Najczęstszymi aktywnościami, z jakich korzystają dzieci podczas użytkowania sprzętu elektronicznego są: oglądanie filmów lub bajek – 70%, gra w gry – 50%, słuchanie muzyki – 42,5%, uczenie się, szukanie informacji – 27,5%, oglądanie zdjęć – 25%, rozmowa przez komunikator -15%, oglądanie teledysków – 12,5%, nagrywanie własnych filmów lub muzyki – 5%.

Zdecydowana większość rodziców – 92,5% deklaruje, że w ich domu obowiązują zasady korzystania z urządzeń elektronicznych.

Większość rodziców deklaruje, że dobrane w ich domu zasady, są dobrze dostosowane do wieku dziecka – 80%, pozostali rodzice – 20% określa, ze ich dzieci maja dużą swobodę, ale zastanawiają się nad jej ograniczeniem.

Opracowanie anonimowej ankiety pokazało, że świadomość rodziców w zakresie korzystania przez ich dzieci z urządzeń multimedialnych wzrasta, jednak częstotliwość korzystania oraz długość czasu spędzanego na tej aktywności jest nieadekwatna do wieku dzieci. Mnogość treści zaczerpniętych z multimediów, poruszanych przez dzieci w codziennych rozmowach jest coraz bardziej obecna oraz determinuje tematykę rozmów poruszanych w życiu rodzinnym oraz przedszkolnym.

Szeroko rozumiane multimedia determinują styl życia współczesnego człowieka. Telewizor nadal jeszcze stoi w centralnym miejscu, odpowiednio we wspólnym, głównym pokoju oraz w pokoju dziecka. Pierwszy kontakt dziecka z urządzeniami elektronicznymi jest niemal oczywisty: zabawki „interaktywne” i  ekrany do oglądania filmów animowanych, które inspirują je i pobudzają świat wyobraźni.

Mówi się często o pozytywach płynących ze spędzania czasu przed urządzeniami elektronicznymi. Można upatrywać wielu plusów edukacyjnych np. w grach czy aplikacjach temu dedykowanym, czuwając w trosce o bezpieczeństwo dzieci należy pamiętać o zdrowym dozowaniu czasu spędzanego na korzystaniu z multimediów oraz filtrowaniu treści przeglądanych przez dzieci w Internecie.

Zachęcamy do zapoznania się ze skutkami nadmiernego korzystania z internetu - tutaj i tutaj

Michalina Pawlikowska

Pedagog specjalny

Przedszkole Nr 29 w Gdyni

Data dodania: 2024-05-23 10:45:09
Data edycji: 2024-05-23 10:53:48
Ilość wyświetleń: 299
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej