81-181 Gdynia
ul. Adm. J. Unruga 53
Wyniki badania ankietowego dotyczącego korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci z Przedszkola Nr 29 w Gdyni
W anonimowym badaniu ankietowym skierowanym do rodziców, dotyczącym korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci w wieku przedszkolnym, wzięło udział 40 rodziców, co stanowi 32% rodziców uprawnionych do udziału w ankiecie. Najwięcej udzielonych odpowiedzi dotyczyło dzieci w wieku 5-6 lat – 57%, natomiast 3-4 latków – 42,5%.
Zebrane informacje na ten temat, pozwoliły nam zaplanować w placówce odpowiednie działania profilaktyczne. Chcemy uczyć dzieci odpowiedniego korzystania z nowych technologii oraz tworzyć materiały na temat bezpieczeństwa w sieci, które będą dostępne dla dzieci oraz Państwa, rodziców.
Z badania ankietowego wynika, że zdecydowana większość rodziców biorących udział w ankiecie deklaruje posiadanie w swoim domu telewizora– 97,5% , telefonu komórkowego – 92,5%, laptopa – 85%, tabletu – 50%, konsoli do gier – 47,5%.
Zdecydowana większość rodziców pozwala oglądać dzieciom telewizję – 97,5%, korzystać z telefonu komórkowego – 52,5%, konsoli do gier – 27,5%, tabletu – 22,5%, laptopa 12,5 %. Rozkład wartości zdecydowanie się zmienia, jeśli weźmiemy pod uwagę przeznaczenie sprzętu, zakupionego z myślą o dziecku. 20% rodziców zakupiło – telefon komórkowy/smartfon, 12,5%- tablet, 7,5% - telewizor, 7,5% - konsolę to gier.
Wyniki ankiety pokazują, że 77,5% dzieci zawsze pyta o pozwolenie, kiedy chce skorzystać z urządzeń elektronicznych, 22,5% dzieci uzależnia pytanie o pozwolenie z kontekstem sytuacyjnym lub porą dnia.
Miejscem, w którym dzieci najczęściej sięgają po urządzenia multimedialne jest ich własny dom rodzinny – 95%, dom dziadków, rodziny lub znajomych – 42,5%, podczas jazdy samochodem – 30%, w miejscach publicznych – 5% w komunikacji miejskiej – 2,5%.
Przedszkolaki z w znacznej mierze sięgają po elektronikę codziennie – 52,5%, kilka razy w tygodniu – 37,5%. Jedynie 10 % dzieci otrzymuje dostęp do urządzeń multimedialnych raz w tygodniu.
Świadomość rodziców w stosowaniu programów kontroli rodzicielskiej na urządzeniach elektronicznych udostępnianych dziecku jest bardzo wysoka, 72,5% rodziców stosuje tą formę ochrony, 22, 5% - nie stosuje, 4,5% - nie sprawdza czy posiada ochronę rodzicielską na swoich sprzętach multimedialnych.
Podczas użytkowania urządzeń elektronicznych zdecydowana większość rodziców towarzyszy zawsze lub prawie zawsze swoim dzieciom – 95% ankietowanych.
Dostęp do Internetu podczas korzystania ze sprzętów ma 50% dzieci. Wyniki pokazują, że 82% rodziców zawsze lub prawie zawsze towarzyszy dzieciom podczas korzystania z sieci.
Podczas rozmów i zabaw ponad 60% dzieci porusza tematy lub treści zaczerpnięte z aktywności związanej z urządzeniami elektronicznymi.
Najczęstszymi aktywnościami, z jakich korzystają dzieci podczas użytkowania sprzętu elektronicznego są: oglądanie filmów lub bajek – 70%, gra w gry – 50%, słuchanie muzyki – 42,5%, uczenie się, szukanie informacji – 27,5%, oglądanie zdjęć – 25%, rozmowa przez komunikator -15%, oglądanie teledysków – 12,5%, nagrywanie własnych filmów lub muzyki – 5%.
Zdecydowana większość rodziców – 92,5% deklaruje, że w ich domu obowiązują zasady korzystania z urządzeń elektronicznych.
Większość rodziców deklaruje, że dobrane w ich domu zasady, są dobrze dostosowane do wieku dziecka – 80%, pozostali rodzice – 20% określa, ze ich dzieci maja dużą swobodę, ale zastanawiają się nad jej ograniczeniem.
Opracowanie anonimowej ankiety pokazało, że świadomość rodziców w zakresie korzystania przez ich dzieci z urządzeń multimedialnych wzrasta, jednak częstotliwość korzystania oraz długość czasu spędzanego na tej aktywności jest nieadekwatna do wieku dzieci. Mnogość treści zaczerpniętych z multimediów, poruszanych przez dzieci w codziennych rozmowach jest coraz bardziej obecna oraz determinuje tematykę rozmów poruszanych w życiu rodzinnym oraz przedszkolnym.
Szeroko rozumiane multimedia determinują styl życia współczesnego człowieka. Telewizor nadal jeszcze stoi w centralnym miejscu, odpowiednio we wspólnym, głównym pokoju oraz w pokoju dziecka. Pierwszy kontakt dziecka z urządzeniami elektronicznymi jest niemal oczywisty: zabawki „interaktywne” i ekrany do oglądania filmów animowanych, które inspirują je i pobudzają świat wyobraźni.
Mówi się często o pozytywach płynących ze spędzania czasu przed urządzeniami elektronicznymi. Można upatrywać wielu plusów edukacyjnych np. w grach czy aplikacjach temu dedykowanym, czuwając w trosce o bezpieczeństwo dzieci należy pamiętać o zdrowym dozowaniu czasu spędzanego na korzystaniu z multimediów oraz filtrowaniu treści przeglądanych przez dzieci w Internecie.
Zachęcamy do zapoznania się ze skutkami nadmiernego korzystania z internetu - tutaj i tutaj
Michalina Pawlikowska
Pedagog specjalny
Przedszkole Nr 29 w Gdyni
81-181 Gdynia
ul. Adm. J. Unruga 53