Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostepności
Deklaracja dostepności
Reset
Reset

Wyniki ankiety dotyczącej korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci

Wyniki badania ankietowego dotyczącego korzystania z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci z Przedszkola Nr 29 w Gdyni

W  anonimowym badaniu ankietowym skierowanym do rodziców, dotyczącym korzystania  z urządzeń elektronicznych i multimediów przez dzieci w wieku przedszkolnym, wzięło udział 40 rodziców, co stanowi 32% rodziców uprawnionych do udziału w ankiecie. Najwięcej udzielonych odpowiedzi dotyczyło dzieci w wieku 5-6 lat – 57%, natomiast 3-4 latków – 42,5%.

Zebrane informacje na ten temat, pozwoliły nam zaplanować w placówce odpowiednie działania profilaktyczne. Chcemy uczyć dzieci odpowiedniego korzystania z nowych technologii oraz tworzyć materiały na temat bezpieczeństwa w sieci, które będą dostępne dla dzieci oraz Państwa, rodziców.

Z badania ankietowego wynika, że zdecydowana większość rodziców biorących udział w ankiecie deklaruje posiadanie w swoim domu  telewizora– 97,5% , telefonu komórkowego – 92,5%, laptopa – 85%, tabletu – 50%, konsoli do gier – 47,5%.

Zdecydowana większość rodziców pozwala oglądać dzieciom telewizję – 97,5%, korzystać z telefonu komórkowego – 52,5%, konsoli do gier – 27,5%, tabletu – 22,5%, laptopa 12,5 %.  Rozkład wartości zdecydowanie się zmienia, jeśli weźmiemy pod uwagę przeznaczenie sprzętu, zakupionego z myślą o dziecku.  20% rodziców zakupiło – telefon komórkowy/smartfon, 12,5%- tablet, 7,5% - telewizor, 7,5% - konsolę to gier.

Wyniki ankiety pokazują, że 77,5% dzieci zawsze pyta o pozwolenie, kiedy chce skorzystać  z urządzeń elektronicznych, 22,5% dzieci uzależnia pytanie o pozwolenie z kontekstem sytuacyjnym lub porą dnia.

Miejscem, w którym dzieci najczęściej sięgają po urządzenia multimedialne jest ich własny dom rodzinny – 95%, dom dziadków, rodziny lub znajomych – 42,5%, podczas jazdy samochodem – 30%, w miejscach publicznych – 5% w komunikacji miejskiej – 2,5%.

Przedszkolaki z w znacznej mierze sięgają po elektronikę codziennie – 52,5%, kilka razy  w tygodniu – 37,5%. Jedynie 10 % dzieci otrzymuje dostęp do urządzeń multimedialnych raz  w tygodniu.

Świadomość rodziców w stosowaniu programów kontroli rodzicielskiej na urządzeniach elektronicznych udostępnianych dziecku jest bardzo wysoka, 72,5% rodziców stosuje tą formę ochrony, 22, 5% - nie stosuje, 4,5% - nie sprawdza czy posiada ochronę rodzicielską na swoich sprzętach multimedialnych.

Podczas użytkowania urządzeń elektronicznych zdecydowana większość rodziców towarzyszy zawsze lub prawie zawsze swoim dzieciom – 95% ankietowanych.

Dostęp do Internetu podczas korzystania ze sprzętów ma 50% dzieci. Wyniki pokazują, że 82% rodziców zawsze lub prawie zawsze towarzyszy dzieciom podczas korzystania z sieci.

Podczas rozmów i zabaw ponad 60% dzieci porusza tematy lub treści zaczerpnięte z aktywności związanej z urządzeniami elektronicznymi.

Najczęstszymi aktywnościami, z jakich korzystają dzieci podczas użytkowania sprzętu elektronicznego są: oglądanie filmów lub bajek – 70%, gra w gry – 50%, słuchanie muzyki – 42,5%, uczenie się, szukanie informacji – 27,5%, oglądanie zdjęć – 25%, rozmowa przez komunikator -15%, oglądanie teledysków – 12,5%, nagrywanie własnych filmów lub muzyki – 5%.

Zdecydowana większość rodziców – 92,5% deklaruje, że w ich domu obowiązują zasady korzystania z urządzeń elektronicznych.

Większość rodziców deklaruje, że dobrane w ich domu zasady, są dobrze dostosowane do wieku dziecka – 80%, pozostali rodzice – 20% określa, ze ich dzieci maja dużą swobodę, ale zastanawiają się nad jej ograniczeniem.

Opracowanie anonimowej ankiety pokazało, że świadomość rodziców w zakresie korzystania przez ich dzieci z urządzeń multimedialnych wzrasta, jednak częstotliwość korzystania oraz długość czasu spędzanego na tej aktywności jest nieadekwatna do wieku dzieci. Mnogość treści zaczerpniętych z multimediów, poruszanych przez dzieci w codziennych rozmowach jest coraz bardziej obecna oraz determinuje tematykę rozmów poruszanych w życiu rodzinnym oraz przedszkolnym.

Szeroko rozumiane multimedia determinują styl życia współczesnego człowieka. Telewizor nadal jeszcze stoi w centralnym miejscu, odpowiednio we wspólnym, głównym pokoju oraz w pokoju dziecka. Pierwszy kontakt dziecka z urządzeniami elektronicznymi jest niemal oczywisty: zabawki „interaktywne” i  ekrany do oglądania filmów animowanych, które inspirują je i pobudzają świat wyobraźni.

Mówi się często o pozytywach płynących ze spędzania czasu przed urządzeniami elektronicznymi. Można upatrywać wielu plusów edukacyjnych np. w grach czy aplikacjach temu dedykowanym, czuwając w trosce o bezpieczeństwo dzieci należy pamiętać o zdrowym dozowaniu czasu spędzanego na korzystaniu z multimediów oraz filtrowaniu treści przeglądanych przez dzieci w Internecie.

Zachęcamy do zapoznania się ze skutkami nadmiernego korzystania z internetu - tutaj i tutaj

Michalina Pawlikowska

Pedagog specjalny

Przedszkole Nr 29 w Gdyni

Data dodania: 2024-05-23 10:45:09
Data edycji: 2024-05-23 10:53:48
Ilość wyświetleń: 179
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej