81-181 Gdynia
ul. Adm. J. Unruga 53
Wierzymy, że warto budować wychowanie na szacunku do dziecka i pomagać mu realnie rozwijać się - rozumieć siebie, mieć chęć do działania, mieć wiarę w siebie.
Osiągnięcie dobrych zachowań należy budować na wewnętrznym systemie motywacji, który stanowi fundament dla rozwoju dziecka.
W zależności od tego, czy chodzi nam o motywację do wykonywania danego zadania czy o motywację do zmiany zachowania – efekty naszej rozmowy i wsparcia w samodzielnych rozmowach dzieci przyjdą później lub szybciej, ale będą przejawem realnej zmiany w myśleniu i postępowaniu dziecka.
Zasady i system motywacyjny w grupie najmłodszej jest wprowadzany powoli i systematycznie, mając na uwadze trudny dla niektórych dzieci okres adaptacji.
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks przedszkolaka” , który ma na celu wzmacnianie zachowań pozytywnych, budowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez stawianie jasnych wymagań musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować je. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały - mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.
Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
NASZE USTA mówią cichutko
NOGI chodzą ostrożnie
RĘCE pomagają
OCZY patrzą uważnie
USZY słuchają uważnie
Usta – mówią cichutko:
w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
stosujemy zwroty grzecznościowe;
gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.
Nogi – chodzą ostrożnie:
dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.
Ręce – są pomocne:
dbamy o porządek w naszej sali;
pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.
Oczy – patrzą uważnie:
skupiamy na osobie, która mówi;
pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód
Uszy – słuchają uważnie:
skupiamy się na osobie, która mówi;
staramy się zapamiętywać ważne informacje;
pozwalamy innym słuchać bez utrudnień
UWOWA BIEDRONEK:
JAK WSPIERAMY WEWNĘTRZNĄ MOTYWACJĘ DZIECKA?
NAGRADZAMY ZA:
•Stosowanie ustalonych zasad i umów.
•Wysiłek włożony w wykonaną pracę.
•Wywiązanie się z podjętych obowiązków.
•Bezinteresowną pomoc innym.
•Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
FORMY NAGRADZANIA:
•Pochwała indywidualna.
•Pochwała wobec grupy.
•Pochwała przed rodzicami.
• Eksponowanie mocnych stron dziecka.
•Przydzielenie ważnego zadania do wykonania.
•Wyznaczenie dziecka na „pomocnika” przy realizacji określonego zadania.
•Zastąpienie nauczyciela w prowadzeniu zabawy.
• Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy.
•Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki.
•Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci.
• Uatrakcyjnienie dnia (wprowadzenie nowej zabawy, bajka).
•Chodzenie w pierwszej parze.
Po ustaleniu norm postępowania powinniśmy także ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
KONSEKWENCJE STOSUJEMY ZA:
•Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.
•Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
•Zachowania agresywne.
•Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności.
•Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
FORMY KONSEKWENCJI:
•Upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).
•Upomnienie słowne wobec grupy.
•Poinformowanie rodziców o przewinieniu.
•Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka.
•Czasowe odsunięcie od zabawy.
•Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku – kącik wyciszający.
•Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).
•Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.
•Spędzanie kilku minut na „krzesełku myślenia”.
•Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia).
•Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań).
„Mamy prawo do emocji i uczuć. Chcemy je poznać, umieć nazwać i zrozumieć. To co czujemy, każda z emocji jest ważna - informują nas o naszych pragnieniach. Chcemy nauczyć się wyrażać siebie w społecznie akceptowalny sposób.”
81-181 Gdynia
ul. Adm. J. Unruga 53