Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostepności
Deklaracja dostepności
Resetowanie ustawień
Reset

SYSTEM MOTYWACYJNY

SYSTEM MOTYWACYJNY – GRUPA III FOCZKI

 

Źródłem osiągnięć dobrych zachowań jest wewnętrzna motywacja dziecka. Aby ją ukształtować
u dziecka w wieku przedszkolnym przydatna jest konstruktywna rozmowa, krytyka, pochwała
i nagroda, by dziecko miało poczucie swojej wartości. Każda nagroda, pochwała głęboko zapada
w  pamięci, kojarzy się z przyjemnością, tworzy miłe doznania, które dziecko na pewno zechce
powtórzyć.
Ważne jest, by dzieci wiedziały, że pozytywne zachowania będą nagradzane.
„Kodeks  przedszkolaka”  ustalony wspólnie z dziećmi, ma wspierać i motywować je do
przestrzegania obowiązujących norm i zasad oraz musi być konsekwentnie egzekwowany.
Odpowiednia stymulacja działań i zachowań dzieci pozwoli na docenienie ich najdrobniejszych
dokonań, dziecko poczuje, że jest ważne i poczuje się docenione.
Nagradzamy za:
 Stosowanie się do ustalonych zasad i umów
 Bardzo dobre wypełnianie przyjętych obowiązków.
 Wysiłek włożony w wykonaną pracę, zadanie (uwzględniając możliwości dziecka).
 Bezinteresowną pomoc innym.
 Angażowanie się w prace na rzecz grupy i przedszkola.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady:
 Pochwała indywidualna.
 Pochwała wobec grupy, nagrodzenie oklaskami.
 Pochwała przed rodzicami.
 Wyznaczanie dziecka do prowadzenia wybranej zabawy.
 Przydzielenie ważnego zadania do wykonania, wybór na „ważną osobę”
 Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania.
 Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy, czytanej
książki itp.
 Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy naklejki, pieczątki.
Ustalając pozytywne wzorce postępowania należy również pamiętać o ustaleniu konsekwencji za
brak podporządkowania się ustalonym zasadom. 
 Zachowania, których nie pochwalamy:
 Nieprzestrzeganie ustalonych wspólnie norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.
 Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
 Agresja słowna, fizyczna
 Niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych dzieci.
 Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
Środki zaradcze w sytuacji niedostosowania się do obowiązujących zasad:

 Upomnienie słowne  indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).
 Upomnienie słowne  wobec grupy.
 Poinformowanie rodziców o przewinieniu.
 Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie
zadowolenia z powodu zachowania dziecka.
 Czasowe odsunięcie od zabawy (w atmosferze spokoju i rzetelnej informacji, dotyczącej
czynu, nieuderzające w charakter dziecka) – „krzesełko przemyśleń”.
 Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku lub samotny pobyt w kąciku
wyciszenia, jeśli dziecko będzie odczuwało taką potrzebę.
 Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania
(skłonienie dziecka do autorefleksji).
 Rozmowy o podstawowych emocjach oraz próby radzenia sobie z ich przeżywaniem.
 Wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
 Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji w zależności od
potrzeb dziecka i jego preferencji.

Data dodania: 2025-09-30 13:11:16
Data edycji: 2025-09-30 13:13:11
Ilość wyświetleń: 8
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej